22 dec 2013, 11:00am
eten healthy
by

leave a comment

Koken voor sukkels: vegetarische kedgeree

Yo. Long time no see. Het. Spijt. Me. Stuur me haattweets (useless, ik zit echt nooit meer op Twitter) of gooi me uit het raam maar ik had ZO weinig tijd. Maar hey, jongens, ik heb de afgelopen week wel mooi ervoor gezorgd dat de kans dat ik blijf zitten veel kleiner is (oeps). Nu heb ik vakantie dus heb ik waarschijnlijk meer tijd om stukjes te schrijven (dacht ‘t niet, Anni). Vandaag heb ik een receptje voor jullie: een hele gezonde en goedkope vegan kedgeree voor sukkels. Waarom? Omdat ik de precieze afmetingen niet weet. Ugh.

Je hebt in ieder geval een kom nodig want daarin wil je alles gaan afmeten (en eten).

Benodigdheden voor een persoon:
- 1/3 kom rijst (ik gebruikte zilvervliesrijst want dat is véél voedzamer dan witte rijst maar neem de rijst die je wil))
- 1/6 kom uien
- 1/6 kom sperziebonen
- 1/6 kom wortelen
- een glas bouillon (ongeveer 250 ml dus, welke soort bouillon maakt niets uit (ik gebruikte groentebouillon)
- twee gekookte eieren
- een eetlepel kurkuma of kerriepoeder
- olie om in te bakken

Ik ben een sukkel oké.

1. Kook de eieren en snijdt ze in kleine stukjes, houdt eventueel twee plakjes over voor de garnering.
2. Maak hierna de bouillon. Ik heb deze gewoon gemaakt in koud water.
3. Snijd de uien, de wortelen en de sperziebonen.
4. Verhit de pan met olie erin en bak hierin de uitjes tot ze glazig zijn.
5. Voeg nu de wortelen en sperziebonen toe en even later de kurkuma of kerriepoeder. Ongeveer een eetlepel is genoeg, maar doe het naar smaak.
6. Voeg nog eventjes later de rijst in zijn geheel toe, laat deze heel even meebakken en voeg hierna de bouillon toe tot de rijst onderstaat. Als het goed is heb je nu nog wat bouillon over.
7. Laat de rijst koken tot de bouillon verdampt is en blijf ondertussen roeren zodat de rijst niet aan de pan vastplakt. Dit duurt ongeveer tien minuten.
8. Voeg, als de bouillon bijna verdampt is, de rest van de bouillon toe en als die weer bijna verdampt is, schep je de stukjes ei erdoor en serveer je het.

Dat was het! Als je de eieren weglaat is het helemaal vegan.

Makkelijk, hè. Je kunt dit, net als ik, serveren met komkommer en hummus om het wat frisser te maken. Al met al super gezond (en lekker!) dus, en als je het toch met vlees wil eten kun je er vis of kip bij doen om het nog steeds super gezond te houden. Het is ook errug goedkoop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 
 
  • Afbeelding 26
  • Mijn naam is Anni, achttien jaar, HAVO-leerling. Ik houd van kunst, sneakers, hip hop en mijn wekelijkse fles sauvignon blanc (of vier). Langzaam maar zeker probeer ik de wereld wat groener en blijer te maken. Ik rol over mijn toetsenbord om verhalen voor jullie te typen.
  • Categorieën

  • Instagram