14 mrt 2014, 12:00pm
films en series recensie
by

leave a comment

52 films in 2014: update #1

In de post over de dingen die ik ga doen in 2014 vertelde ik dat ik 52 films wil kijken. En dit lukt me aardig goed, want ik zit al bijna op de helft. (Maar dat wil niet zeggen dat alles wat ik op dat lijstje heb gezet even goed lukt. Ha.)

#18 Jeepers Creepers (2001) is een horrorfilm over Trish en Darry die op hun reis naar huis zijn en onderweg een man die een zak met bloedvlekken erop in een put gooit. Een persoon met een gezonde geest zou naar huis gaan en misschien de politie bellen, maar nee hoor, deze broer en zus besluiten terug te gaan en een kijkje te gaan nemen. Echt slim, man. Vervolgens krijgen ze “het” achter zich aan.  Zo slecht als het klinkt, zo slecht is de film. Misschien ligt het eraan dat de film al meer dan tien jaar oud is, maar ik vond ‘m vre-se-lijk. En toch ga ik het tweede deel wel kijken.

#19 Over The Hedge (2006)‘s RJ is in nood: als hij binnen een week niet een voorraad junkfood aan de hongerige beer Vincent aflevert, zal hij hem persoonlijk doden. Gelukkig ontmoet RJ een groep dieren die eten moet verzamelen voor de winter en ziet hij het als een kans om hun te kunnen gebruiken voor het verzamelen van de nodige junkfood, maar een vriendschap bouwt op en RJ heeft zich nog nooit zo gelukkig en schuldig tegelijkertijd gevoeld. Dreamworks doet het altijd goed! Deze film is erg leuk en hoewel ik hem eerder al had gezien, ik blijf hem ook grappig vinden.

#20 Gnomeo And Juliet (2011) is een animatiefilm over tuinkaboutertjes gebaseerd op William Shakespeares Romeo en Julia. De kabouters met rode hoedjes haten de kabouters met blauwe hoedjes en de kabouters met de blauwe hoedjes haten de kabouters met de rode hoedjes, maar op een avond ontmoeten Gnomeo en Julia elkaar op een dak van een huis en zijn ze niet meer te scheiden. Ze spreken stiekem af, maar hoe kunnen ze ooit trouwen als de twee families elkaar zo erg haten? Het was grappig om deze versie van Romeo en Julia te zien en ergens was de film wel leuk en schattig , maar gewoon niet mijn ding. Ik ben niet zo’n fan van Shakespeares verhalen.

#21 Home Movie (2008) is een film over de Poe familie. Wanneer zij verhuizen, beginnen de kinderen ander gedrag te vertonen. Vreemd gedrag. Het begint met Jack die in plaats van een honkbal een steen naar zijn vader gooit, maar gaat al snel verder naar Emily die een kikker doodt tussen een bankschroef en beide kinderen die hun kat tijdens Kerstmis aan de muur kruisigen. Deze film is een zogeheten “found footage” film, en hij is ZIEK. Ik weet niet of ik hem nou zo slecht vind dat hij goed is, of dat hij gewoon wel goed is, maar hij is in ieder geval wel echt zzziek.

#22 Zodiac (2007) is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de seriemoordenaar die zichzelf de Zodiac Killer noemt: hij probeert media-aandacht te ontvangen door middel van de brieven die hij stuurt naar nieuwsbladen en ondertekent met Zodiac. Meerdere mensen proberen een oplossing te vinden waardoor ze geobsedeerd raken met deze zaak – net zoals ik. Ik vond ooit de Wikipediapagina over de Zodiac Killer en heb toen heel veel over hem gelezen. Deze film deed mijn verwachtingen zeker niet tekort en daarnaast speelt er ook een hele knappe man in. Fuck yes.

#23 The Hunger Games: Catching Fire (2013) is de verfilming van het tweede deel van de boekenreeks. Katniss en Peeta hebben beide de Hongerspelen overleefd, maar president Snow is ervan overtuigd dat Katniss heeft gezorgd voor een opstand en wil er alles aan doen om haar te doden. Dit zorgt ervoor dat zij en Peeta opnieuw mee moeten doen met de Hongerspelen, omdat dit jaar de tributen gekozen worden uit de voorgaande winnaars. Deze film was erg goed en had vreselijk mooie beelden, maar ik vind het jammer dat het wel dingen uit het boek weglaat (zoals elke verfilming) en dat Finnick niet zo mooi is als ik hoopte. Hehe.

#24 The Princess and The Frog (2009) gaat over Tiana, een meisje uit een niet al te rijke familie. Ze is bevriend met de verwende Charlotte en wordt door haar uitgenodigd op het grote feest waar prins Naveen, wie Charlotte gaat trouwen, aanwezig zal zijn. Maar Naveen verandert in een kikker en dankzij hem verandert ook Tiana. Op hun reis opzoek naar iemand die de vloek kan verbreken, worden de twee eigenlijk erg verliefd op elkaar. Deze film sprak me nooit zo aan, maar o Walt Disney, wat doen jullie het altijd toch weer goed. Ik houd van deze film en hoe schattig en zoetsappig en lief hij is. Het enige minpuntje is het stukje musical dat erin is verwerkt, maar hey, dat is mijn mening maar.